وبلاگ رشد

لنز های تماسی چشم ،بایدها و نبایدها

1395/3/15 21:58
نویسنده : مشاور
203 بازدید
اشتراک گذاری
 


ادامه مطلب :

بسیاری از افراد با کنتاکت لنز تازه اشنا شده اند و بسیاری از کسانی که سابقه مصرف کنتاکت لنز نیز دارند ، سوالاتی برایشان مطرح است .

نکات زیر به شمایی که قرار است هر روز از کنتاکت لنز استفاده کنید کمک میکند :

ایا کنتاکت لنز من پشت و رو نشده است ؟

 
How to know if your contact lens is inside out.

تفاوت دو حالت لنز ممکن است جزیی باشد ، ولی قبل از گذاشتن کنتاکت لنز روی چشم ، اطمینان یابید که شکل آن شیبه نیمه ای از یک توپ است ونه شبیه یک جاصابونی لبه دار

برای انکه متوجه این قضیه شوید باید کنتاکت لنز  را روی نوک انگشت خود بگذارید . حال انگشت خود را درست مقابل نگاه خود نگه دارید و به لبه های ان نگاه کنید

اگر لنز حالتی شیبه U داشته و لبه های ان به بیرون متمایل است در واقع پشت و رو است . اما اگر فقط شبیه یک U بوده و لبه ها نیز در امتداد بازوهای U است وضعیت طبیعی دارد .

اگر از کنتاکت لنز رنگی استفاده میکنید باز هم آن را روی انگشت خود نگه دارید و از با لابه آن نگاه کنید . لبه های یک کنتاکت لنز رنگی باید خیلی آبی ( یا بسته به رنگ آن سبز و یا رنگ دیگری باشد ) ؛ و اگر لنز پشت و رو باشد اینطور نخواهد بود .

در بعضی کنتاکت لنز ها نیز نام شرکت سازنده روی لبه لنز با لیزر درج شده است . اگر بتوانید این نوشته را بدرستی بخوانید ، یعنی لنز را پشت و رو گرفته اید

به هر حال حتی اگر لنز را پشت و رو در چشمتان گذاشته اید نگران نشوید . گرچه این وضعیت شما را آزار میدهد ولی باعث هیچ مشکلی نمی شود .

گذاشتن کنتاکت لنز   http://bina.niniweblog.com

قبل از گذاشتن کنتاکت لنز دستان خود را بخوبی بشویید و از صابون های روغنی یا معطر استفاده نکنید زیرا به سطح لنز خواهند چسبید . بویژه از صابون هایی که لانولین و لوسیون های مرطوب کننده دارند استفاده نکنید .

نکات ایمنی در مصرف کنتاکت لنز

  • اطمینان یابید که لنز و جا لنزی شما کاملا تمیز وبراساس توصیه های پزشکتان  بطور مرتب ضد عفونی شده باشند
  • برای خیس کردن و مرطوب کردن کنتاکت لنز آن را در دهان خود نگذارید و با آب دهان نیز آنرا اغشته نکنید
  • براساس تصیه پزشک کنتاکت لنز خود را بطور منظم تعویض کنید
  • جا لنزی خود را با محلول های قدیمی پرنکنید ، حتما محلول های قدیمی را بیرون بریزید و از محلول جدید استفاده کنید
  • هر وقت لنز را تمیز میکنید بخوبی لنز را میان انگشتانتان لمس کنید و بشویید

بعضی پزشکان توصیه میکنند که عادت کنید از هر چشمی شروع میکند همیشه لنز همان چشم را اول بگذارید تا اینکه  لنز دو چشم با هم اشتباه نشود .

اصول دیگر گذاشتن کنتاکت لنز ها عبارتند از :

  • فبل از اقدام به برداشتن لنز از جا لنزی ، جا لنزی را بخوبی تکان دهید تا لنز ار دیواره های آن جدا شود . ( بزور و با انگشت سعی در بیرون آوردن لنز از جا لنزی نکنید که به لنز اسیب خواهید زد . )
  • لنز را به آرامی از درون جا لنزی به بیرون لیز دهید تا روی کف دست شما قرار گیرد . لنز را بخوبی با محلول شستشوی لنز بشویید .
  • لنز را روی نوک انگشت نشانه یا میانی خود قرار دهید ، که حتما باید کاملا یا تقریبا خشک باشد .
  • با انگشت نشانه  و شست دست دیگرتان پلک بالا و پلک پایین را بخوبی از هم باز کنید
  • بسته به اینکه در چه حالتی راحت ترید به بالا و یا مستقیم روبرو نگاه کرده و لنز را در روی قرنیه بگذارید . البته میتوانید برای شروع لنز را روی قسمت سفیدی سمت خارج چشم نیز قرار دهید
  • ارام چشم خود را ببندید ، با پلک بسته یکدور کامل چشم خود را بچرخانید تا لنز در واقع روی قرنیه جا بیافتد و سپس پلک بزنید
  • از نزدیک به آینه نگاه کنید تا مطمئن شوید لنز بدرستی روی مرکز قرنیه قرار گرفته است . اگر درست باشد اذیت نخواهید شد و دیدتان نیز خوب خواهد بود .

برداشتن کنتاکت لنز

همیشه فبل از برداشتن کنتاکت لنز دستتان را به همان روشی که گفته شد بخوبی بشویید . اگر مقابل سینک دستشویی اینکار را میکنید حتما با دستمال کاغذی مقابل راه خروجی دستشویی را ببندید چون ممکن است تصادفا لنز بداخل سینک بیافتد .

برای برداشتن کنتاکت لنز نرم در حالی که پلک پایین را بخوبی پایین کشیده اید به بالا و کمی خارج نگاه کنید و با یک انگشت ، لنز را به آهستگی به سمت سفیدی خارجی چشمتان بکشید ، آنگاه بسیار به ارامی لنز را در بین دو انگشت نشانه و شست خود گرفته و آنرا از چشم بردارید .

تا وقتی در برداشتن کنتاکت لنز با این روش حرفه ای نشده اید ، ناخن های خود را کوتاه کنید تا احیانا به چشم خود خراش وارد نکرده و به لنز هم آسیب نزنید .

برای برداشتن کنتاکت لنز سخت ابتدا کف دست خود را در کناره گونه و زیر چشم حایل کرده ، و چشم  خود را کاملا باز کنید . با انگشت دست دیگر خود ،  پوست بین پلک بالا و پایین ( درست پوست قسمت خارجی چشم ) را به سمت بیرون و به سمت گوش خود بکشید . سپس با یک پلک زدن لنز به بیرون و بر روی کف دست شما که بدرستی در زیر چشم نگه داشته شده است خواهد افتاد .

البته وسایل مخصوصی بنام plungers هم هستند که به لنز شما جسبیده و به راحتی لنز را از روی چشم برمیدارند . فقط مراقب باشید که هنگام استفاده از این وسایل فقط سطح لنز را لمس کرده و آنرا بر روی قسمت های دیگر چشم قرار ندهید .

ممک است این شایعه را شنیده باشید که لنز به پشت چشم رفته و گم شده است . چنین چیزی واقعیت نداشته و غیر ممکن است زیرا غشایی وجود دارد که که چشم شما را به دیواره پشت پلک میچسباند و عملا راهی طبیعی بین جلوی چشم و پشت چشم وجود ندارد .

رابطه کنتاکت لنز و اشعه ماورابنفش

محققین از تاثیر اشعه ماورابنفش در ایجاد کاتاراکت صحبت کرده اند . بودن در معرض اشعه شدید  ماورابنفش ممکن است به ایجاد فتوکراتیت ( التهاب قرنیه به علت نور ) نیز بیانجامد .

به این دلایل بعضی از کنتاکت لنز های جدید حاوی مواد بلوک کننده ماورابنفش هستند . تنها با نگاه کردن به کنتاکت لنز نمی توانید از اثر ضدUV آن مطمین شوید زیرا این مواد شفاف بوده و تاثیری در دید شما ندارند . اگر به بسته کنتاکت لنز دقت کنید ممکن است روی آن خاصیت ضد UV لنز درج شده باشد و یا میتوانید از پزشک خود این مساله را جویا شوید .

بسیار مهم : کنتاکت لنز های ضد UV جای عینک آفتابی را نمی گیرند . کنتاکت لنز تنها روی قرنیه شما را می پوشاند و روی کل چشم اثر محافظظتی ندارد .

با اینحال ، کنتاکت لنز های ضد UV میتوانند از بروز مواردی ماندد ناخنک و یا پینگو کولا روی قرنیه جلو گیری کنند.

عینکرهایی که در مقابل UV محافظت میکنند میتوانند تمام چشم وبسته به اندازه آنها قسمت هایی از صورت را در اطراف چشم بپوشانند . به همین دلیل لنز های ضد UV طراحی شده اند تا به عنوان حفاظی اضافه در مقابل UV به عینک های آفتابی کمک کنند .

آرایش چشم و کنتاکت لنز ها

آرایش چشم بخودی خود باید با احتیاط انجام شود . این قضیه در حضور کنتاکت لنز بدتر میشود زیرا آرایش ممکن است به لنز شما بچسبد و براحتی از چشم شسته نشود . موارد زیر را رعایت کنید تا چشمان شما زیباتر شده و احساس بهتری نیز داشته باشید :

  • همیشه کنتاکت لنز را فبل از اینکه آرایش کنید بگذارید . و همیشه قبل از گذاشتن کنتاکت لنز دستان خود را بخوبی بشویید تا روغن ، کرم و لوسیون ها لنز شما را آلوده نکنند .
  • همواره کنتاکت لنز را فبل از آرایش و کشیدن خط چشم بگذارید.
  • تنها از مواد ارایشی غیر آلرژن استفاده کنید.
Woman applying eye makeup.

همیشه قبل از اینکه آرایش کنید و یا خط چشم بکشید کنتاکت لنز خود را بگذارید

  • کرم های سایه چشم های  معمولا کمتر از مواد پودری شکل وارد چشم شما میشوند . اما اگر کرم چشم وارد چشم شود ، بیشتر چشم شما راتحریک میکند .
  • بهتر است از کرم های با پایه آب استفاده کنید که از کرم های با پایه روغن بهترند
  • اگر مایلید از پودر استفاده کنید حین مصرف کاملا چشم های خود را ببندید . و همیشه قبل از باز کردن چشم های خود تمام پودر اضافه را از روی چشم و اطراف آن پاک کنید .
  • هیچگاه خط چشم را پشت مژه ها ودر نزدیک به چشم نکشید . سایه چشم را فقط روی قسمتی از مژه که فاصله مناسبی با چشم دارد استفاده کنید .
  • برای پاک کردن آرایش ابتدا دستهای خود را بشویید و خوب خشک کنید . در مرحله بعد کنتاکت لنز خود را بردارید ، و مرافب باشید که هنگام برداشتن ، کنتاکت لنز به آرایش شما برخورد نکند و در آخر از پاک کننده آرایش استفاده کنید .
  • حتما حداقل هر سه ماه بکبار ماده آرایشی خود را عوض کنید .
  • از مواد کهنه و قدیمی اسفاده نکنید چون ممکن است به باکتری آلوده شده باشند و همین آلودگی نیز به چشم شما وارد شود . برای اینکه بدانید ایا مواد آرایشی تان قدیمی شده است آن را بوکنید که در این موارد معمولا بوی غیر طبیعی پیدا خواهد کرد . همینطور از مواد ارایشی دیگران استفاده نکنید .
  • هنگام استفاده از فیکساتورهای اسپری (تافت مو) حتما چشمان خود را ببندید.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به وبلاگ رشد می باشد