وبلاگ رشد

از کجا بفهمم بچه ی من باهوش است

1395/3/15 14:14
نویسنده : مشاور
92 بازدید
اشتراک گذاری
 
 
,بچه من باهوش است تست هوش,هوش,کود,رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک

بچه من باهوش است تست هوش,هوش,کود,کودکان,آموزش,تربیت,اتاق کودک


 
    از کجا بفهمم فرزندم باهوش است؟

اگر کودک نوپای شما نشانه‌های زیر را دارد، یعنی شما نعمت داشتن یک فرزند باهوش را دارید:
  •   وقتی برایش کتاب می‌خوانید با حوصله گوش می‌دهد و باز هم از شما می‌خواهد که ادامه دهید.
  •  زود حرف زدن را یاد گرفته، زود راه می‌رود و به الفبا علاقه نشان می‌دهد.
  •  به موسیقی حساس است و واکنش نشان می‌دهد و مسائل و بازی‌های مربوط به کودکان بزرگ‌تر از خودش را حل می‌کند.
  •  وقایع را به خوبی به خاطر سپرده و بعدا با دقت تعریف می‌کند.
  •  شعرها را زود حفظ می‌شود و بعدا آن‌ها را درست می‌خواند.
  •  
    هنگام  اسهال به او چه چیزی بدهم؟

تابستان فصل اسهال است! خیلی از بچه‌ها به دلیل خوردن آب یا غذای آلوده در این فصل دچار بیماری اسهال می‌شوند اما نکته مهم این است که اسهال کودکان نشانه سلامت دستگاه گوارش آن‌هاست و کمک می‌کند تا میکروبی که به بدن‌شان وارد شده زودتر خارج شود. بعضی‌ پدر و مادرها عادت دارند، با دادن نوشابه جلوی اسهال بچه‌ها را بگیرند. ولی نه نوشابه و نه هیچ ماده شیرین دیگری موقع اسهال برای بچه‌ها خوب نیست. به جایش بهتر است به کوچولوی‌تان دوغ بدهید تا هم آب از دست رفته بدن کودک و هم املاح بدنش را تامین کند. دادن میوه‌ها مثل سیب هم اگر پوست آن‌ها را بگیرید، اشکالی ندارد.
 
 
    اتاق کودکم چه رنگی باشد؟

سعی کنید اتاق کودک‌تان را با رنگ‌های شاد و روشن تزئین کنید. اگر فرزند شما پسر است همه رنگ‌ها به جز رنگ‌های صورتی و ارغوانی برای اتاق او مناسب است. برای دخترها از همه رنگ‌ها می‌توانید استفاده کنید، به شرطی که رنگ غالب آبی یا قرمز نباشد. رنگ‌های تیره و سنگین هر چند مورد علاقه شما هستند، ولی مورداستفاده اتاق کودک نیستند. به علاوه، اتاق کودک باید جایی باشد که نور کافی به آن بتابد و پرده‌های آن هم باید نور را به درون اتاق راه دهند.
 
 
     چگونه کودکم با بازی‌های ویدئویی ورزش کند؟

نشستن بچه‌ها پای کامپیوتر از صبح تا شب، باعث چاق شدن آن‌ها می‌شود و این را همه والدین می‌دانند. همین‌طور بازی‌های کامپیوتری خشن بچه‌ها را بداخلاق و عصبی و مضطرب می‌کند و این هم نکته جدیدی نیست. اما بازی‌های کامپیوتری جدید به بازار آمده‌اند که شاید این‌قدرها هم بد نباشند. به تازگی بازی‌های ویدئویی جالبی وارد بازار شده‌اند که بچه‌ها را به فعالیت تشویق می‌کنند. در این بازی‌ها، کودک کنترل ویدئویی بازی را به دست می‌گیرد و باید فعالیت‌های ورزشی فردی را که در تصویر می‌بیند تقلید کند. نوع دیگر این بازی‌ها صفحه‌های سنسور داری هستند که کودک با پریدن و جست‌و خیز روی آن‌ها می‌تواند امتیاز جمع کند. به این ترتیب، کودک شما عاشق بازی‌های ویدئویی است و حتی خودش نمی‌داند در حال ورزش کردن است!
 
 
     از چه سنی می‌توانم فرزندم را در صندلی جلوی ماشین بنشانم؟

بدترین کار در ماشین این است که حین رانندگی، بچه‌ها را روی پای خودتان بنشانید. بچه‌ها تا قبل از 12 سالگی، یا تا زمانی که قدشان به 130 سانتی‌متر نرسیده باید در صندلی عقب خودرو بنشینند. از 12 سالگی به بعد می‌توانید فرزندتان را در صندلی جلو بنشانید. یادتان نرود که کمربند ایمنی را حتما برای جثه فرزندتان تنظیم کنید و از او بخواهید، کمربند ایمنی را در طول مسیر بسته نگه دارد.
 
 
     برای این‌که ریاضی یادش نرود

تعطیلات تابستان برای بچه‌‌های دبستانی یعنی 4 ماه دور شدن از درس و مدرسه. بنابراین خیلی طبیعی است که همه درس‌هایی که در طول سال یاد گرفته‌اند، کم‌کم یادشان برود. برای این‌که کوچولوها جمع و تفریق، ضرب و تقسیم را فراموش نکنند، می‌توانید بازی‌های جالبی ترتیب بدهید. مثلا چند تکه کاغذ بردارید و روی هر کدام اعداد 1 تا 20 را جداگانه بنویسید. بعد 20 تیله رنگی به کودک بدهید. سپس از او بخواهید از دست شما یک برگ را انتخاب کند. هر عددی که انتخاب کرد، باید انواع جمع‌ها و تفریق‌ها یا ضرب و تقسیمی که حاصلش برابر آن عدد می‌شود را با تیله‌ها به شما نشان دهد.
 
 
   جلوی نق زدن را بگیرید

اگر کودک شما عادت کرده که مدام نق بزند و از شما چیزی را به زور بخواهد برای اصلاح رفتار او باید:

1. به او بگویید لحن بچه‌های لوس را کنار بگذارد و بگویید :«تو دیگر بزرگ شده‌ای و می‌توانی مثل بزرگ‌ها حرف بزنی.»

2. نق‌نق او را نادیده بگیرید. اگر به خواسته او «نه» گفته‌اید و دلیل‌تان را هم برایش روشن کرده‌اید دیگر لازم نیست به نق زدن او توجه کنید. صبور باشید! کم‌کم‌ خودش بی‌خیال ماجرا می‌شود.

3. جایگزین منطقی پیشنهاد بدهید. اگر کودک‌ شما برای صبحانه بستنی می‌خواهد و شما به او «نه» گفته‌اید، به جای بستنی می‌توانید شیرموز را به او پیشنهاد کنید.

 
 
    برای نوه‌های‌تان فیلم بسازید!


تعطیلات تابستان فرصت خوبی است برای این‌که داستان زندگی کودک‌تان و روند رشد او را ثبت کنید. مثلا می‌توانید از شعر خواندن او فیلم بگیرید یا صدای او را ضبط کنید یا نقاشی‌های او را اسکن کرده و نگهدارید. همه این‌‌ها خاطره‌هایی خواهند شد که بعدها کودک‌تان از آن‌ها خیلی لذت می‌برد و می‌تواند آن‌ها را بعدا به نوه‌های‌تان هم نشان دهد!

مامانای گل در صورتی که از مطالب وبلاگمون خوشتون اومده برای دلگرمی ما برای ادامه ی راهمون نظر بزارید
roshd.niniweblog.com 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به وبلاگ رشد می باشد