وبلاگ رشد

سینوزیت چیستو راه درمان ان

1395/3/16 14:01
نویسنده : مشاور
96 بازدید
اشتراک گذاری

بگفته‌ متخصصان،افرادی که دچار سرما خوردگی‌مکرر می‌شوند، ممکن است، بدلیل خود درمانی یا سهل‌انگاری در درمان، به عفونت ” سینوزیت‌های گونه و پیشانی” مبتلا شوند.

سینوس‌ها گروهی از حفره‌های پر از هوا است که در درون استخوان‌های جمجمه قرار دارند و از طریق مجراهایی به بینی باز می‌شوند، این حفره‌ها که درحدود یک سوم جمجمه را اشغال می‌کنند، نوعی سیستم کنترل هوا را برای ریه‌ها به وجود می‌آورند.

به‌گفته پزشکان متخصص،تنها راه خروجی حفره‌های سینوس‌ها باریک و پهنای آن فقط به‌اندازه مغز مداد است و در نتیجه مخاط بر اثر سرما و یا حساسیت ضخیم و مسدود می‌شود.

همچنین ترشحات مخاطی جمع شده، محل مناسبی را برای رشد و نمو باکتری ها فراهم می‌کند که در نهایت منجر به پرخونی و درد شدید در سینوس می‌شود.

یک متخصص بیماری‌های گوش و حلق و بینی، سینوزیت را به سه دسته “سینوزیت حاد” که سه‌هفته یا کمتر به طول می‌انجامد، “سینوزیت مزمن” که معمولا سه تا هشت هفته طول می‌کشد، اما ممکن است برای ماهها یا حتی سال‌ها ادامه یابد و “سینوزیت راجعه” که به چندین مرحله به صورت رفت و برگشت در طول یک سال دیده می‌شود” تقسیم می‌کند.

دکتر “عباس شریفیان” در گفت و گو با ایرنا با این بیان که در بیشتر موارد سینوزیت حاد با یک سرماخوردگی شروع می‌شود و عامل آن یک ویروس است افزود: این سرماخوردگی‌های ویروسی علائم سینوزیت را به وجود نمی‌آورند، اما در صورت سرمای بسیار و بی‌توجهی در مراقبت ، حتما سینوس‌ها ملتهب می‌شود.

وی گفت: در شرایط معمول سرماخوردگی و التهاب سینوس‌ها در مدت دو هفته بدون درمان بهبود پیدا می‌کند،اما ممکن است در زمینه‌التهاب ویروسی سینوس، یک عفونت باکتریایی به بیماری اولیه اضافه شود و در نتیجه یک سینوزیت حاد چرکی را بوجود آورد.

شریفیان، علائم‌سینوزیت حاد راشامل سردرد، درد در پیشانی یااستخوان گونه، عنوان کرد و بیان داشت: بسیاری از مبتلایان به این بیماری ، درد در دندان یا فک ، تورم پلک، گوش و گردن درد، تب، گرفتگی یا آبریزش بینی، عطسه، سرفه و گلودرد را نیز دارند.

این‌متخصص گوش و حلق و بینی بابیان اینکه تعیین علت سینوزیت مزمن، دشوار است، به‌افراد توصیه کرد نسبت به سرما و سرماخوردگی و نیز حساسیتهای فصلی توجه بیشتری داشته باشند.

دکتر “شهلا ربانی” دیگر متخصص گوش و حلق و بینی به ایرنا گفت: بسیاری از بیماران بر این ادعا هستند که دچار یک سرماخوردگی دائمی هستند و سالی شش بار یا بیشتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به‌اینکه موضوع مزبور همواره زنگ خطری برای بررسی سینوزیت مزمن به حساب می‌آید، اظهار داشت: برای اطمینان از این که منشا مشکل از سینوس است یااز سردرد، بایدفرد به پزشک متخصص مراجعه کرده و از خوددرمانی خودداری کند.

او ادامه داد: برخی با مصرف آنتی بیوتیک و یا تخلیه سینوس خوب می‌شوند اما در صورتیکه عفونت مقاوم باشد و پس از چند دوره درمانی بهبودی حاصل نشود، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد.

این متخصص با اشاره به اینکه پیشگیری از عفونت ساده‌تر از درمان است ، بیان داشت: در فصل زمستان باید علاوه بر پوشیدن لباس گرم، پیشانی را کاملا گرم نگه داشت و در صورت سرماخوردگی برای جلوگیری و گسترش عفونت ، اولین قدم موثر نوشیدن مایعات زیاد است، که این عمل باعث حفظ ترشحات مخاطی که لازمه بینی و سینوس است، می‌شود.

وی اضافه کرد: نوشیدنی‌های داغ نظیر انواع چای‌های گیاهی، آبگوشت و سوپ، بسیار مفیدمی‌باشد و بهتر است‌افراد با قراردادن بینی در مجاورت یک نوشیدنی داغ و کشیدن یک نفس عمیق رطوبت لازم را برای باز ماندن بینی تامین کنند.

وی بااشاره به‌اینکه بخور هم می‌تواند در رطوبت بینی و سیلان ترشحات مخاطی تاثیر گذار باشد،اضافه کرد: استفاده از حوله مرطوب به آب گرم برای صورت نیز باعث تحریک گردش خون، نرم شدن ترشحات مخاطی و کاهش درد می‌شود.

وی ‌ادامه داد: نباید فراموش کرد سرماخوردگی ممکن‌است اولین مرحله درایجاد عفونت سینوسی باشد، بنابراین از هر اقدامی برای پیشگیری از سرماخوردگی کوتاهی نباید کرد.

وی توصیه ‌کرد: افراد بدون تجویز پزشک از مصرف داروهای ضد حساسیت (آنتی هیستامین ) خودداری کنند زیرا مصرف این داروها، باعث خشکی ترشحات بینی می‌شود، و در نهایت ، گرفتگی بینی را افزایش می‌دهد.

این‌پزشک چون دیگر متخصصان‌بر مصرف ویتامین ‪a‬و ویتامین ‪c‬به دلیل اینکه ترشحات مخاطی را رقیق و به رشد سلول‌های مولد مخاطی و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند ، تاکید کرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به وبلاگ رشد می باشد